Dag 11 (donderdag)

14 september 2017 - Lovina, Indonesië

We hebben allebei als een blok geslapen en geen imam gehoord, terwijl er toch vijf moskeeën in de buurt waren die de nodige geluiden gemaakt hebben. Voor onze deur hing als "verrassing" een vliegende hond aan de boom. Na het ontbijt werden we weer opgehaald. Vandaag gaan  we afscheid van Java nemen en maken we de overtocht naar Bali !

Voordat het zover was zijn we eerst naar een schooltje geweest. Dit was niet zomaar een schooltje maar hier zaten weeskinderen. Zeventig procent van de kinderen is echt wees en dertig procent is afgestaan omdat de ouders heel erg arm zijn. De eigenaresse sprak heel goed Nederlands en ontving ons hartverwarmend samen met twee van de jongste kinderen. De oudere hadden les en hebben we niet gezien. We kregen een rondleiding door de tuin, dit was net zoiets als een jungle. Er werden een heleboel gewassen verbouwd, zoals vanille, kaneel, nootmuskaat, chilipepers, koffiebonen, cacaobonen, citroengras, latexrubber  enz enz. Overal kregen we uitleg over en mochten we ruiken en proeven terwijl we ons bevonden tussen de prachtige exotische bloemen en planten. Het was een feest om daar te lopen, heel onwerkelijk. En als klap op de vuurpijl nam ze ons mee naar de rijstvelden, waar we uitleg kregen over de soorten en kwaliteiten rijst. Na afloop van de rondleiding kregen koffie met diverse lekkernijen die ook daar gemaakt waren. Van de kinderen kregen de mannen een zelf gevlochten kroon en de dames een gefröbelde bloem in ons haar.

Zij deden een dans voor ons en ook moest er meegezongen worden met grappige liedjes. Voordat  we de bus weer instapten was er nog een heel leuk fotomoment.

Bali!

Na een overtocht van één uur arriveerden we op Bali. Meteen zag je de verschillen met Java. Zo is 90 procent op Java moslim terwijl op Bali 90 procent Boeddhistisch is. Ook de huizen zijn over het algemeen genomen mooier en netter. Je ziet hier bijna bij elk huis een offerplaats, waar drie keer per dag iets geofferd wordt. (Bloemen, wierook, etenswaren enz.) De lunch was biologisch en  bestond uit tomatensoep, rijst (torentje), boontjes sajoer en heerlijke saté.  We werden naar het hotel in Lovina gebracht en hadden daar.....een luxe villa met privé zwembad, waar we meteen gebruik van gemaakt hebben. Echt super de luxe allemaal! Het was het mooiste hotel van deze reis tot nu toe, alleen geen wifi !!!

Omdat het de laatste keer was dat we met de complete groep waren hadden we afgesproken om deze avond gezamenlijk te eten. Adressen en telefoonnummers werden uitgewisseld en het was een gezellige avond zonder veel alcohol, want dat is in Indonesië schrikbarend duur.

1. Marga:
    15 september 2017
    Hai Irma en Theo,
    Wat een prachtige foto's en (weer) een mooi en compleet reisverslag!
    Heel veel plezier op Bali en ik spreek je snel weer als we bij Henriette gaan starten 😘