Dag 12 (vrijdag)

15 september 2017 - Sanur, Indonesië

Om half 6 kwam de wake-up call als een donderslag bij heldere hemel. Je moet er wat voor over hebben om dolfijnen te spotten. Om 6 uur zaten we met onze zwemvesten aan in een lang smal bootje dat hier de "Prauw" genoemd wordt. Terwijl we de zee opgingen zagen we een prachtige zonsopgang. Na ongeveer 3 kwartier varen ging de motor van het bootje uit en dobberden we samen met inmiddels tientallen andere bootjes rustig op zee. Zouden we ze echt gaan zien?

Jawel hoor, ze lieten zichzelf zien en hoe! In scholen kwamen ze voorbij. Dan weer links van de boot en dan weer rechts, je kwam echt ogen tekort. Het was werkelijk een schitterend gezicht. Na een half uur zijn we weer terug gevaren en weer veilig aan de kant gezet. Het vroege opstaan was dus niet voor niets geweest, wat een fantastische ervaring weer!!

Na het ontbijt ging de tocht naar de waterval Git Git. Het was een hele benedenwaartse wandeling en ondertussen liet Andi ons ruiken aan het blad van de laurierboom en wees ons op vruchten en ander fruit dat hier allemaal groeiden. Beneden aangekomen zagen we een metershoge waterval. Na het maken van vele foto's en de aangename verkoeling te hebben gevoeld begon de terugtocht, dus andersom. Dat wil zeggen, heel veel grote en kleine treden omhoog. Op Bali is de luchtvochtigheid hoger dan op Java, dus kwamen wij na deze ochtendinspanning met een natte rug weer boven.

Bijgekomen in de koele bus was er even tijd om een bedankje te doen. Een van de groepsleden bedankte de chauffeur, bijrijder en de reisleider voor deze geweldig mooie reis en de fijne begeleiding waaronder soms ook persoonlijke hulp. Het was door de reisbegeleiding allemaal zeer goed geregeld, waarbij uitleg en advies ook vaak met erg leuke humor gepaard ging.

Ondertussen gingen we op weg naar een hoger gelegen bergplaats om onze familie (?) een bezoekje te brengen......dus op visite bij de apen!!

De hele familie was aanwezig. Onze chauffeur had voor snoepjes en bananen gezorgd. Brutaal als ze waren probeerden ze de lekkernijen uit zijn handen te pakken. Dat leverde hilarische taferelen op. Sommige van de groep konden van deze kolderieke situatie geen genoeg krijgen en een enkeling was bang dat men toch iets 'kwijt zou raken' en zocht naar een veilige plaats in de bus!

Dus allemaal de bus weer in en op weg naar Ubud. Dit is een cultureel stadje in het centrum van Bali. Toen wij er waren was het warm en druk. We zijn gaan eten in kleinere groepjes, want met een groep naar 1 restaurant is men niet  op ingesteld. Na een leuk gepresenteerd maar ook lekkere hap hadden we nog even tijd de markt te bezoeken. Indien je iets wilt kopen kan het 'afdingen' beginnen. Een leuk koopspel waar je gewoon wegloopt als je de absolute bodemprijs wilt. Vele inkoopjes werden er gedaan en iedereen had het idee dat ze hele goed afgedongen hadden, al lachten de verkopers ons toch steeds weer na.......

Tijd om naar de strandvakantie in Sanur te vertrekken die we na een klein uurtje bereikten, maar ook tijd om afscheid te nemen van de reisleiding en de groep. Het grootste deel van de groep zit in het hotel dat hoort bij de reis, een aantal hebben een  upgrade gedaan. Wij zitten nu in het fraaie Mercure Resort, direct aan het strand gelegen. Beetje vermoeid meteen maar de koffers uitgepakt en alles beetje gesorteerd. Komende dagen eerst maar even bijkomen van alle indrukken en mooie belevenissen tot nu toe.

Tot later,

Groetjes Theo en Irma

1. Lianne en Theo:
    15 september 2017
    Hoi Irma en Theo
    Weer een hele hoop gezien afgelopen dagen. Nu even lekker bijkomen aan het strand. Geniet van jullie laatste dagen daar!! Groetjes van ons x
  2. Anneke:
    15 september 2017
    Hoi Irma en Theo , wat heerlijk herkenbaar is het verslag.
    Wij waren precies 10 jaar geleden ook in lovina en ubud, dus ik was weer even "terug" op Bali
    Geniet nog de laatste dagen in jullie prachtige hotel en rust lekker uit .