Dag 8 (maandag)

11 september 2017 - Malang, Indonesië

Vandaag, na 3 nachten geslapen te hebben in ons luxe resort Westlake afscheid genomen van Yogyakarta. Om kwart voor zeven werden we opgehaald door de buschauffeur die ons naar het station bracht. Onze reisleider Andi had alles weer puik geregeld. Toch was er paniek binnen de groep omdat een meisje van onze groep haar paspoort kwijt was. Later bleek dat deze nog op haar kamer lag en hij gebracht zal worden naar ons hotel op Bali, waar wij later deze reis overnachten.

Om kwart voor 8 vertrok onze trein voor een 8-urige reis naar Malang. De plaatsen waren minder ruim en de airco werkte niet, zodat de temperatuur al snel opliep tot 31 graden. Maar  de ruiten waren in ieder geval schoon. Zo bracht de trein ons langs de prachtige rijstvelden, landerijen, plantages, dorpjes met kleine huisjes (krotten voor Nederlandse begrippen) en mooie uitzichten.

In Indonesië draagt alle schooljeugd een uniform. Ook in de trein lopen veel mannen met een uniform rond. Een conducteur, een bewapende beveiliger, een interieurverzorger en twee voor de catering zijn aanwezig in 1 wagon. Ons treinstel had 6 wagons, dus naast de machinist zijn er 30 personeelsleden aan boord. Zij zijn allen druk met heen en weer lopen (goed voor de stappenteller!) en zeer netjes gekleed. De outfit van de verder niet controlerende conducteur lijkt op een hooggeplaatste bevelhebber en de beveiliger zou bij ons zo kunnen aansluiten bij het korps mariniers. Daarnaast lachen ze allemaal en zijn uitermate vriendelijk , ook trots zoals ze hun fraaie uniform dragen. Misschien kan onze NS hier nog iets leren? De treinen rijden in ieder geval prima op tijd....

Na 7 uur rijden, een voortreffelijke lunch (nog ff het recept van de bami vragen), het tijdschrift Linda helemaal gelezen , 50 liedjes geluisterd te hebben en een brownie van onze reisleider, komen we aan in Malang. Deze stad ligt 450 meter boven de zeespiegel en tussen 2 bergen. Het wordt de "koele" stad genoemd maar het is hier altijd nog zo'n 28 graden. Ook hier is het zeer druk. We lopen zo snel mogelijk het station uit om bij onze bus te komen die ons naar het hotel brengt. Het "the 101" hotel is een 12 verdieping tellend hotel met een restaurant op het dak. Wij zitten op de 11de verdieping met mooi uitzicht over de stad en het Tenggergebergte. Dit is de hoogste berg van Java en hier is de Bromo vulkaan actief. is. Daarover later meer, want eerst gaan we naar het 'roof-restaurant' een verdieping hoger voor het avondeten met uitzicht over de verlichte stad. Volgens de reisleider zit er ook muziek op dit dakterras dus zal de sfeer best prima zijn, als de imam zich met zijn gezang dan maar even rustig houdt!

Groetjes uit Malang

1. Anneke:
    11 september 2017
    Hoi Irma, wat kun je het leuk vertellen allemaal, en met de foto's erbij is t echt meegenieten 🤗
  2. Lianne en Theo:
    11 september 2017
    Hoi Irma en Theo,
    Jullie zullen inmiddels wel langzaam aan gaan slapen. Maar ik wil toch even een berichtje doen. Weer veel kilometers erop zitten vandaag!! Nu morgen weer gaan genieten in Malang. Veel plezier en slaap lekker. Groetjes van ons x
  3. Pauline:
    12 september 2017
    Wow....is goed voor de werkgelegenheid al dat personeel!