Dag 10 (woensdag)

13 september 2017 - Kalibaru, Indonesië

Vandaag geen uitslaapdag voor ons, sterker nog, om half 1 werden we  (slaapdronken) al opgehaald door onze buschauffeur bij het hotel. We zijn vandaag naar het Bromo National park geweest. Na twee uur rijden met de bus moesten we overstappen en onze weg vervolgen met jeeps over bergweggetjes en zandvlaktes. Na ruim een uur en op een hoogte van 2700 meter zijn we in het pikdonker uitgestapt en hebben de laatste beklimming per voet gedaan. Onze reisleider Andi zorgde ervoor dat we het mooiste plekje kregen om dit natuurlijke schouwspel goed te kunnen zien. Daar stonden we dan, midden in de nacht temidden van honderden andere toeristen in de kou te wachten op de zonsopgang. Na een klein half uurtje blauwbekken zagen we een kleine oranje gloed. Deze werd steeds groter totdat er een ware vuurzee ontstond. Het was helder,  er waren sterren en laaghangende wolken, dat bij elkaar gaf een perfecte plaatje en ook de temperatuur was inmiddels wat opgelopen. Werkelijk een adembenemende belevenis!! Rechts daarvan zagen we rookwalmen van de actieve Bromovulkaan, die we ook nog zouden bezoeken.

Na anderhalf uur op dit fraaie uitzichtpunt en menig fotootje geschoten te hebben zijn we de jeeps weer ingestapt om naar de lager liggende vulkaan te rijden. Na een wandeling en een fikse klim kwamen we bij de kraterrand aan, waar de rook en zwavelstank letterlijk de aarde uitkomt. Dit ging gepaard met erg veel lawaai. Zeer indrukwekkend om te horen en zien hoe de natuur hier zijn gang gaat!

Na de terugtocht, die je trouwens ook per paard kon afleggen, hebben de jeeps ons weer teruggebracht naar beneden waar ons een lekkere Nederlands ontbijtbox stond op te wachten, verzorgd door het hotel.

De bus reed verder naar Kalibaru, maar eerst brachten we een bezoek aan een sigarenfabriekje. Het personeel bestond voornamelijk uit vrouwen. Het waren er veel, totaal tussen de 400 a 500! Ze hadden allemaal een roze t.shirt aan en waren allemaal heel vrolijk gestemd. De werkzaamheden werden kort even uitgelegd. De bladeren worden gedroogd aangeleverd. We hebben gezien hoe ze gesorteerd worden voor de export en voor nationaal gebruik. Ook werd verteld dat op Java niet alleen Javaans tabak geteeld wordt maar ook Cubaans. Voor nationaal gebruik worden de sigaren met de hand gemaakt. Ondanks dat we beide niet roken toch maar paar doosjes sigaartjes gekocht voor de sigarenrokers die wij kennen.

Na de lunch in een echte Javaanse sfeer , kwamen we laat in de middag aan bij ons hotel. Het is een eco-hotel en dat was meteen te merken. De kamers bevinden zich allemaal op de begane grond en zijn heel sober ingericht. De douche was koud, geen wifi op de kamer, geen tv, geen airco. De locatie doet ons beetje denken aan ' de stille kracht' al wordt dit soms verstoord door de moskee geluiden, die ons morgenvroeg zeker weer zullen wekken! Eerst maar even bijslapen na een zeer enerverende dag die we allebei niet hadden willen missen.

Tot morgen!

1. Monique:
    Wauw!
  2. Wim Rutten:
    13 september 2017
    Hoi Irma en Theo, lijkt me best vermoeiend maar wel prachtig allemaal, dat sigaren maken ken ik nog van uit Cuba trouwens.
    In ieder geval weer leuke verhalen en herinneringen.
    Tot morgen maar weer!👍👍😎
  3. Lianne en Theo:
    Hoi Irma en Theo
    Een erg vermoeiende lange dag hebben jullie achter de rug. Maar weer zeer indrukwekkend denk ik. Jullie zullen wel snel de oogjes dicht willen doen. Vanuit het frisse stormachtig Nederland wens ik jullie een hele fijne nachtrust. Tot morgen xx
  4. Karin:
    Hoi Irma en Theo,
    Wat maken jullie veel mee zeg! En wat bijzonder allemaal. Geniet er maar van!!
  5. Femke:
    13 september 2017
    Gaaf Irma en Theo! Geniet er nog maar lekker van!
  6. Jolanda:
    13 september 2017
    Wauw; super gaaf! Geniet ervan!!
  7. Annemarie & Emiel:
    13 september 2017
    Wat een prachtige foto's! De zonsopgang maar zeker ook de bromovulkaan leveren mooie plaatjes op! Wij blijven jullie volgen en zijn elke keer weer benieuwd naar weer een dag vol belevenissen. Lieve groetjes!
  8. Trudi:
    14 september 2017
    Hey Irma en Theo, wat maken jullie 'n prachtige reis en mooie foto's. Heel veel plezier nog, geniet ervan.