Dag 6 (zaterdag)

9 september 2017 - Borobudur Temple, Indonesië

Om half 7 weer uit de veren en om half 8 vertrokken richting Borobudur. Onderweg een stop bij een beeldentuin. Deze beelden zijn gemaakt van lavasteen. Toen doorgereden naar een zilverfabriek waar we ook koffie kregen. Hier hadden ze ook een vitrine met  Buddah to Buddah sieraden, waar wij vrouwen allemaal op afstormden. De sieraden waren een stuk goedkoper dan in Holland maar het schijnt dat ze op Bali nog goedkoper zijn. Dus na veel gedimdam en onderhandelen met de verkoper heeft niemand wat van dit soort sieraden gekocht, maar wel andere leuke aankoopjes gedaan.

Op naar naar de tempel Borobudur. Dit is een Boeddhistisch heiligdom op de Merapi berg. Een gids leidde ons naar boven, zoals een Boeddhist dit moet afleggen om in het Nirvana te komen. Hij vertelde dat als we drie rondjes op de negende level zouden lopen, we een wens mochten doen. Daar bevinden zich 72 kleine stoepa's en één grote stoepa. Deze verwijst naar Nirvana.

Het was een behoorlijke klim om daar te komen en vooral omdat we daar op het heetst van de dag waren. Het was ongeveer 35 graden en we moesten, ook de treden beklimmen met een sarong. Dus ook de heren liepen in dit 'rokje'......

Na de heerlijke lunch op een prachtige locatie zijn we doorgereden naar een soort koffiefabriekje. Daar kregen we een rondleiding. Hier werd Kopi Loewak koffie gemaakt. Dit is de duurste koffie ter wereld en dat komt door de speciale productie. De koffiebes wordt verbouwd op plantages en gegeten door de civetkat. Die poept hem weer uit en de pit wordt weer teruggevonden in de ontlasting. Hierna worden geroosterd en koffie van gemaakt. We hebben het geproefd maar geef mij maar onze eigen vertrouwde koffie

Later in de middag hebben we gewandeld door een dorpje. Het was super leuk om te kijken hoe deze mensen wonen en leven. Ze waren ook heel erg aardig en vonden het leuk om ons te zien. Je ziet de spelende kleine kinderen zich buiten zeer vrolijk vermaken met een simpele tak, zonder computer maar heel blij....hoe anders kennen wij dit in ons land.

Hierna konden we de bus in om terug te gaan naar ons fraaie onderkomen in Yogyakarta om weer even tot rust te komen. Morgen gaan we deze stad echt bezoeken en gaan we weer een leuke dag beleven, we beginnen met bijna de hele groep op de fiets, en zijn benieuwd wat dit voor een nieuwe ervaring gaat worden....

Tot morgen!

1. Lianne en Theo:
    9 september 2017
    Hoi Irma en Theo,
    Weer een hele mooie dag gehad vandaag lees ik!! Veel vertoefd bij de lokale bevolking. Toch heel anders als alle bezienswaardigheden die jullie gaan bezoeken. Zie dat je weer hele mooie foto's hebt gemaakt. Morgen heel veel plezier en kijk goed uit op de fiets :-).
    Een hele prettige nachtrust en tot morgen. Xx