Dag 4 (donderdag)

7 september 2017 - Bandung, Indonesië

Om 7 uur werden weer gewekt. Ontbijt was redelijk. Om 8 uur weer de bus in. We reden door een mooie koloniale wijk met mooie huizen de bergen in naar Lembang.

Hier hebben we een theefabriekje bezocht en een rondleiding gehad. Onderweg zagen we de uitgestrekte theeplantages al. In het regenseizoen wordt er volop geplukt, nu bijna niet. Na  het bezoek aan de fabriek kregen we natuurlijk thee met wat lekkers erbij. Ook voor ieder een verpakking van de gemaakte theezakjes zoals die de markt op gaan en geëxporteerd worden. Op de terugreis kwamen we toch een paar theepluksters tegen en zijn we gestopt voor een fotoshoot. De pluksters  poseerden graag voor ons, uiteraard vroegen ze later om  'money' ... er werd door onze reisleiding wat uit de fooienpot geregeld.

Nu terug naar Bandung voor een stadswandeling. Het is een vrij moderne stad. Ze verkopen Levi's spijkerbroeken voor 9 euro. Veel karaokebars en Massagesalons of een combinatie daarvan. De exclusieve massagesalons zijn alleen voor mannen....je begrijpt meteen dat je voor deze massage niet hoeft te kunnen zingen...

Na een uitgebreide lunch met pittige soep, natuurlijk rijst, maar ook heerlijke saté , gado gado, steak en rauwkost gingen we met een deel van de groep naar een angklungs voorstelling. De reis er naar toe is al een bijzonder belevenis in klein taxibusje, waardoor je de verkeerschaos pas echt ervaart. Erg vermakelijk, je vraagt je soms af hoe dit allemaal goed gaat en kijkt je ogen uit.

De voorstelling is een gamelan (slagwerk) van hoofdzakelijk angklungs, gemaakt van bamboe en uitgevoerd door kinderen. Je wordt vanaf het begin meteen ' gepakt' door het jonge Indonesische temperament, enthousiasme en uitstraling van deze kinderen met dans en muziek! Wat een belevenis !!

Ook alle bezoekers krijgen een angklung en in no-time speelt de hele arena een nummers van de Beatles aangegeven door handgebaren van de dirigent. Wie denkt dat dit een rommeltje wordt vergist zich....knap worden vele nationaliteiten zeer muzikaal samengebracht!

Afsluitend worden bezoekers uitgezocht om een dansje te maken met deze kinderen.

Ik probeerde Theo, die dit slagwerk door deze kinderen natuurlijk geweldig vond, te koppelen. Maar Aischa, een schat van een meisje vond schijnbaar leuker om met mij te dansen. Zo'n schattig meisje met zo'n gevoel voor dans, muziek en show, echt grandioos! Na afloop had onze reisleider 3 taxi's voor ons geregeld, zodat we het verkeer hier weer op een andere manier kon beleven.

Het is nu kwart voor 8, de koffers zijn al opgehaald voor de lange treinreis die ons morgen te wachten staat. Morgen moeten we heel vroeg op, dus we maken het vanavond niet laat. Nu eerst naar het restaurant om te eten. Uhmmmm rijst?

Groetjes van ons

1. Lianne en Theo:
    Hoi Irma en Theo

Wat een imposante dag was het weer voor jullie vandaag. Mooie foto's ook weer gemaakt. Mooi verslag weer gemaakt Irma. Morgen weer een lange dag voor de boeg. Fijne dag morgen. Wij wensen jullie smakelijk eten (ben benieuwd of er rijst geserveerd word :-)!!), en een prettige nachtrust. Groetjes van ons xx
  2. Jessica Maassen:
    7 september 2017
    Wat een leuke verslagen van jullie mooie reis.
    Geniet lekker.
    Groetjes de achterbuurtjes
  3. Wim Rutten:
    7 september 2017
    Hoi Irma en Theo, weer 'n leuk verslag!
    Theo zal zich wel uitgeleefd hebben op de angklung hij kent dit instrument immers. Wij genieten in ieder geval mee en verheugen ons op je volgende verslag.
    Groetjes uit Makkum (ook mooi)
  4. Gerald:
    9 september 2017
    Hoi Theoen Irma, ziet er goed uit. Geniet ervan!!!!