Dag 3 (woensdag)

6 september 2017 - Bogor, Indonesië

Jakarta

Goed geslapen, ergens in de verte een Imam gehoord maar niet echt wakker van geworden. Er zijn hier op Java 5 geloven.  De Islam (ruime meerderheid) katholiek protestant, hindoeïsme en Boeddhisme.

Om 6.30 uur werden we gewekt, ontbijten en om 7.30 uur vertrekt bus.

Ontbijt was prima. Hotels passen het ontbijt aan de toeristen aan. Zelf eten de Indonesiërs 3x per dag rijst. Ik moet er niet aan denken om 's morgens vroeg al aan de bami goreng te zitten!

Eerst zijn we naar het Wajang museum gereden. Daar waren hele grote poppen van o.a. Romeo en Julia . Er zijn meer dan 200 karakters. Als ze goedaardig zijn hebben ze witte of blauwe gezichten of slecht en hebben dan rode of zwarte gezichten. Dan weten we dat ook weer.

Vroeger werd een man met een dikke buik gezien als een teken van wijsheid. Tegenwoordig is het een teken van corruptie.

Tevens in Jakarta, waar alleen al  14 miljoen (!) mensen leven , verder veel oude zichtbare historie en grootste moskee en regeringsgebouwen van het land gezien.

We zijn daarna naar de Batavia haven gereden. Hier lagen vroeger de V.O.C. schepen.

Er wordt hard gewerkt door magere mannen. Zij waren voor ons een bezienswaardigheid maar omgedraaid ook.

We zijn onderweg gegaan naar Bogor. Een tocht van ongeveer 1.5 uur tot 2 uur.  Ligt aan de verkeersdrukte in Jakarta.  De verschillen tussen arm en rijk zijn groot.

Veel mensen wonen in krotten.  We laten Jakarta achter ons. De verkeersdrukte is enorm. Veel Japanse auto's rijden hier. Vooral Toyota en Honda zijn gewilde merken. Het landschap veranderd zodra we de stad uit zijn. Hoge moderne glazen gebouwen maken plaats voor lage huisjes en groene velden.

Bogor

We worden gewaarschuwd voor de muggen in de Botanische tuin waar we nu heen gaan, dus iedereen gaat aan de slag met deet! Daar te koop van heel weinig geld en werkt volgens onze reisleider veel beter dan de onze.

De eerste indruk van Bogor is kleurrijk en veel meer (zichtbare) moslims dan in Jakarta.

We krijgen een rondleiding door de Botanische tuin van een Nederlands sprekende Indonees die nog nooit in Nederland is geweest.  Veel hoge bamboe waarop de gids even Nederlandse liedjes speelde en mooie bloemen.

Vlakbij deze tuin even  langs het fraaie presidentieel paleis van Indonesië gereden, voorheen van president Soekarno.

Ons lunchadres is ook in Bogor en het eten was goed met keuze uit rijst, bami, inktvis, kip, karper en spinazie. En als toetje meloen.

Op naar de volgende stad:

Bandung.

Onderweg een fotostop en...een kapotte bus. Er moet een vervangende bus komen. Duidelijk is dat ze bij het restaurantje geen grote groepen gewend zijn. Er wordt van alles uit de kast getrokken om ons op zeer gastvrije manier te voorzien van thee, kokoswater, gebakken banaan en zelfgebakken rijstwafels. Het programma wordt omgegooid. Het wachten duurt lang maar de stemming binnen de groep blijft goed. Om 19.15 kwam na 3 uur wachten arriveert de vervangende bus. We moeten nu nog ongeveer 3 uur rijden naar ons volgende hotel.

Wederom hebben we een mooi hotel (Santika hotel in Bandung)

Het was weer een lange vermoeiende dag maar zeer de moeite waard!

Welterusten.

Theo en Irma

1. Annemarie & Emiel:
    Ha Irma en Theo,
    Wat zien jullie veel op één dag! En wat is het leuk om jullie te volgen. Ik wacht met spanning op de foto's. Heel veel groetjes en geniet van al dat moois!
  2. Lianne en Theo:
    Hoi Theo en Irma.

Wat een drukke lange dag hebben jullie vandaag gehad. En dan nog dit verslag maken. Wat een pech dat jullie zolang op een vervangende bus moesten wachten. Wel een hoop indrukwekkende dingen gezien, zelfs omdat je weet dat er een familielid op een bepaalde plek is geweest!! Ik heb genoten van je verslag en wacht alweer op de volgende. Wij wensen jullie een fijne nachtrust. Groetjes van ons x
  3. Everdien witjes:
    6 september 2017
    Ha mooi verhaal. Hoe druk kun je zijn op vakantie. Groet
  4. Jolanda:
    Hoi!

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen. Mooi geschreven ook. Heel veel plezier!

Groetjes,
    Jolanda
  5. Kees Baardemans:
    7 september 2017
    Wat leuk om jullie avonturen op deze manier te lezen. Een hele ervaring weer. Het lijkt me een prachtige reis.
    Geniet met volle teugen en als je terug bent maken we snel weer eens een afspraakje.