Dag 5 Woensdag 5 juni 2019

Dag 5 woensdag 5 juni 2019

Bangkok - Kanchanaburi 150 km

Bij de River Kwai

Tussenstop spoormarkt Samut Songhkram

Vroeg uit de veren, vroeg ontbijten en om kwart voor 7 in de bus.

Op het moment dat ik dit schrijf is het 17.00 uur hier en dus 12.00 uur bij jullie. We zijn een uurtje geleden gearriveerd bij ons hotel in Kanchanaburi. Het is hier veel groener dan in en om Bangkok. Ook een paar graadjes warmer maar de luchtvochtigheid is hier lager. We hebben weer een hele leuke en interessante dag gehad. Heel veel informatie gekregen van onze reisleider Nick, o.a. over het land, de gewoontes, de jeugd die vertrekt naar de steden en de problemen die daardoor ontstaan. De eerste stop was bij de spoorlijnmarkt. De kraampjes staan bovenop of pal naast het spoor waar zes keer per dag een trein langs komt. De handelaren vouwen in 'no time' hun kraampjes in en halen de spullen van het spoor. Zodra de trein gepasseerd is wordt alles weer in rap tempo terug gezet. Een grappig tafereel. Vooral toen een toerist niet in de gaten had dat de trein eraan kwam en werd bekogeld met noten door een marktkoopvrouw om hem te waarschuwen. Ik heb er een filmpje van gemaakt, die zal ik hier toevoegen.

De tweede stop was bij de drijvende markt. We hebben het laatste stuk met een boot afgelegd. Onderweg genoten we van de ongerepte groene omgeving. Dat daar veel "enge" beesten lopen, kruipen en zwemmen spreekt voor zichzelf. Het was net Giethoorn, maar dan een beetje anders...haha.

Tijdens de koffiestop effe leuke gesprekken gehad met de groep. Van allerlei onderwerpen kwamen hier aan bod, zoals uiteraard de verschillen tussen de Nederlanders en de Thaise bevolking, zonnepanelen, elektrische auto's, pensioenen en natuurlijk ook de Thaise seksindustrie. Daar denken na onze waarnemingen inmiddels allemaal hetzelfde over.

De stop na de heerlijke lunch was bij The Death Railway museum. Dit was zeer indrukwekkend. Nick vertelde veel over de Jappenkampen en de vele mensen die omgekomen zijn tijdens de aanleg van de 400 km lange spoorlijn die moest worden aangelegd naar Birma (nu Myanmar). Van de 18.000 Nederlanders overleefden circa 2800 landgenoten dit krijgsgevangenschap niet. We hebben deze slachtoffers bij het naastgelegen kerkhof ook kort bezocht, een indrukwekkende ervaring.

Daarna zijn we naar de beruchte "Bridge on the River Kwai" gereden. Hier konden we even overheen wandelen en het schrille contrast ervaren tussen het verleden en de wonderschone groene omgeving.

Tijd om op te gaan naar ons hotel Pung Waan, erg fraai gelegen in groene oase.

Theo wilde nog even gaan zwemmen, maar dook op het droge en kwam een half uurtje niet meer boven: al knorrend moest ie effe bijkomen van alle indrukken! Zelf lekker een verfrissende douche genomen. Vanavond gaan we met een deel van de groep eten op een boot en varen we ook onder de brug van de River Kwai door. We zijn benieuwd!

1. Geert enJose:
    6 juni 2019
    jeetje wat een indruk zal dat hebben op jullie allemaal , kan het goed geloven dat Theo fff plat is gegaan. Geniet verder, en we wachten weer op het vervolg van jullie mooie reis.
  2. Wim Rutten:
    7 juni 2019
    Dat klinkt allemaal fantastisch, sommige dingen komen me bekend voor (Paco) kan me dan ook goed voorstellen dat jullie genieten van de indrukken die je opdoet.
    We verwachten natuurlijk nog meer leuke verhalen en foto’s.
    Veel plezier en Gr. Van ons!!