Dag 6 Donderdag 6 juni 2019

7 juni 2019 - Lampang, Thailand

Kanchanaburi - Phisanulok 380 km

Tussenstop Ayutthaya

Vandaag is een reisdag. Om half 7 zijn we al vertrokken.

Het is nu half 8 en veel mensen van de groep hebben hun ogen alweer gesloten. Gisteravond was echt gaaf. We hebben gebarbecued op een grote boot die aangetrokken werd door een heel klein bootje. Het eten was echt super lekker en het bier trouwens ook. De muziek ging steeds harder en al gauw werd er meegezongen en gedanst. Ook de Thaise meisjes van de bediening deden vrolijk mee. Rond 10 uur waren we terug bij het hotel, dat ligt in de groene oase. Prachtig. Eén nadeel.....de wifi was hier echt heeeeel slecht.

Wij rijden vandaag langs de vele rijstvelden die hier in dit gedeelte van Thailand zijn. Het is hier vlak en groen en de wegen zijn heel goed te rijden. De Thaise bevolking rijdt over het algemeen in mooie schone auto's o.a. Toyota Corolla's en Honda's zie je hier veel.  Ook zie je veel pick ups, die ze als bedrijfsauto gebruiken. De auto's zijn ongeveer net zo duur als in Nederland. Dit is niet op te brengen voor de gemiddelde Thai, daarom worden ze meestal geleasd, net zoals wasmachines, televisies ed. Na een koffiestop hebben we wat tempels bekeken. Het waren o.a. de imposante tempels en ruïnes van Historisch park Ayuttaya (boeddha in boom).

Nik heeft ons weer veel verteld over de Thaise bevolking. Onder meer over de gezondheidszorg, de schooltijd van de jeugd hier en over de Thaise schrijftaal. Die is echt heel moeilijk. Een woord kan wel vijf betekenissen hebben. Het is maar net waar je de klemtoon legt en hoe hoog of laag je het uitspreekt. Zelf voor Nik, die nu 11 jaar in Thailand woont, is het nog weleens een verassing wat hij op zijn bord krijgt. Met een beetje geluk zullen we nog een school bezoeken. Het is even afwachten of het onze Thaise gids Pete dit ergens voor elkaar gaat krijgen...

Jaaaa, het is gelukt! Na twee eerdere mislukte pogingen hebben we toestemming gekregen om een lagere school te bezoeken. De jongste kinderen zijn drie jaar oud en zo loopt het per klas op naar 12 jaar. We hebben drie mannen in ons midden die (bijna) de twee meter aantikken en die zijn echt een bezienswaardigheid voor die kleine vrolijke Thaise kinderen. De kleintjes lagen na hun middageten op kleden een beetje te dutten totdat wij binnen kwamen. De oudste kinderen kregen Engelse les van onze reisleider Nik. Wat een hilariteit toen er vier van ons voor de klas moesten komen en het liedje "hoofd, schouders, knie en teen"  in het Engels voor moesten doen. De kinderen en ook de leerkrachten, die allemaal in uniform gekleed zijn, vonden het helemaal geweldig...en wij ook! Na afloop hebben we nog heel wat foto's met hen gemaakt. Wat een schatjes zijn het. Echt een hele leuke ervaring!

Voordat we arriveerden in Phitsanulok hebben we een soort try out gehad met een bezoek aan een tempel op een berg. Het liep niet helemaal volgens planning want de bus kon door de laaghangende kabels niet bergopwaarts rijden. Het is dan weer bijzonder om te ervaren hoe snel onze reisleiding Nik en Pete dit oplossen. Alsof het zo moest zijn zaten we met z'n allen in een soort pick upje en konden we omhoog. Het uitzicht was fraai en de tempel schitterde door het bladgoud in het zonlicht. Als een soort proefkonijnen moesten we verslag doen aan Nik, of dit opgenomen wordt in het programma is dus afwachten.

1. Bert Selman:
    7 juni 2019
    Hoi Theet en Irm, ik lees nu net voro het eerst alle dagen tot nu toe door omdat we zelf net terug zijn van een midweek Zeeland. Wat een ervaringen al in die paar dagen. Prachtige foto's ook, heel afwisselend zo te zien. Veel plezier nog de komende dagen. Ik zie de verslagen wel weer verschijnen